Гра - основний зміст
діяльності дітей. Навіть ті, хто вже навчається в школі, за будь-якої
можливості відсувають підручники і дістають улюблену машинку, ляльку або звуть
ровесників, щоб пограти в хованки чи доганялки. Це не тільки розвага, а й
навчання спілкуванню. У грі дитина отримує можливість спробувати себе в різних
соціальних ролях: побути лідером, «статистом», «сірим кардиналом» або стороннім
спостерігачем.
Вибудовування гармонійних
відносин між дітьми в сім'ї також вимагає тривалого навчання. На відміну від
стихійного спілкування в дитячому колективі, ігри з братами або сестрами можуть
спрямовуватися батьками в потрібне русло. Справедливий розподіл ролей дозволяє
запобігати або конструктивно вирішувати конфліктні ситуації, - особливо ті, які
пов'язані з боротьбою за увагу мами і тата. Як за допомогою різних ігор навчити
дітей співпраці та взаєморозуміння? Які стратегії поведінки дозволяють звести
до мінімуму суперництво між старшими та молодшими?
Ігри без правил
Розподіл ролей у дитячих
іграх далеко не завжди є справедливим. Наприклад, молодшим дітям часто
доводиться бути безмовними «собачками» або «дочками», в той час як старшим
дістаються зіркові ролі «господарів» або «мам». З одного боку, цей процес є
головним змістом горезвісної соціалізації, про яку так дбають дорослі. З іншого
- не кожна дитина здатна посісти гідне місце під сонцем, і в цьому випадку їй
необхідна допомога дорослого. Ось ситуації, в яких слід втрутитися.
1. Роль «Їсти
подано». Якщо малюк ще погано розмовляє
або не може придумати свої репліки, старші діти відводять йому роль без слів.
Гра може виглядати так: «Ось тобі гармата. Сиди тут і чекай, поки не прибіжать
пірати. Коли вони будуть наближатися, смикни ось за цю мотузочку, щоб вийшов
звук. Зрозумів? "І малюк радісно киває, бо старший брат довірив йому якесь
пристосування з мотузочкою! А потім по ходу гри пірати забувають прибігти, а
дитина все сидить з мотузочкою напоготові, як хлопчик-годинний з оповідання Л.
Пантелєєва «Чесне слово».
У цій ситуації можна
запропонувати дітям розширити сюжет гри, щоб внесок молодшого був більш
значним. Припустимо, озвучувати можна не тільки гармату в самому кінці битви, а
й стукати по "металофону", імітуючи бій на шаблях, видавати звук
бурхливого моря або скрипучих щогл. Зміст дій малюка необхідно обговорити зі
старшою дитиною - так би мовити, затвердити у головного режисера. Він повинен
відчувати, що ви хочете зробити гру більш цікавою, а не просто скористатися
зручним випадком, щоб відпочити від них обох.
Постарайтеся пояснити
старшій дитині, що малюк дуже цінує можливість побути разом з ним. Розкажіть,
що маленькі діти беруть в грі приклад з братів і сестер, і це гарна можливість
навчити їх тому, що буде цікаво всім.
2. Театр одного
актора. Досить часто старша дитина,
що бажає побути на самоті, придумує гру, в якій передбачається, що малюк
повинен «поїхати на роботу» або «піти в магазин». Причому, не просто вибігти на
хвилинку за хлібом, а виїхати в «Ашан» в суботу вранці і повернутися ближче до
півночі. У результаті, збоку гра може виглядати так: старша дитина відсилає
молодшу подалі від себе, а сама в цей час займається чимось цікавим. Не варто
ігнорувати таку поведінку. Краще переключити увагу молодшого малюка, давши
можливість його брату чи сестрі засумувати за спілкуванням. Розпитавши свого
старшенького, в які ігри йому подобається грати разом, вам вдасться вчасно
перемикати увагу більш невибагливої в цьому сенсі молодшої дитини в потрібне
русло.
Спостерігаючи за іграми
дітей, намагайтеся час від часу міняти кут зору: уявляйте себе то на місці
старшого дитини, то на місці молодшого. Це допоможе вам періодично давати
первістку «ковток свободи», а коли потрібно, навпаки, створювати умови для
того, щоб він був більш уважним до потреб молодшого барат чи сестри.
3. Актор однієї
ролі. Одного разу вдало
виступивши в якійсь ролі, дитина може стати її заручником. Причому, обом дітям
може набриднути грати по одному і тому ж сценарію, але через відсутність
цікавих ідей вони будуть робити це за інерцією. Спогади про те, що перші п'ять
разів були зіграні чудово, створюють у них ілюзію, що на дев'яносто п'ятий
свіжість відчуттів може повернутися.
Підкажіть дітям, як можна
змінити гру. Наприклад, для більшості сюжетів підійде чудовий поворот під
назвою «... і раптом зачарували». Була прекрасна принцеса, а її зачарували, і
стала вона поводитися, як жахлива. Літав по кімнаті злий дракон - тепер літає
добрий і розпилює добрива над полями Маркіза Карабаса. Освоївши цей нехитрий
прийом, діти надалі намагатимуться придумувати інші способи удосконалення
старих ігор, що навчить їх не тільки фантазувати, але й домовлятися між собою.
4. Хлопчик для
биття. Щоб відчувати себе
сильною і гарною, дитині необхідний «зовнішній ворог» для наочного порівняння.
Але, призначивши когось «монстром», велика спокуса вдарити його по-справжньому
або назвати образливим словом під приводом перебування «в образі». Щоб
запобігти цьому, діти повинні навчитися вчасно зупинятися. З цією метою можна
запропонувати їм частіше мінятися ролями і бути «чудовиськом» по черзі, щоб
нікому не було образливо (і щоб кожен з дітей розумів, що час розплати настане
дуже скоро). Крім того, варто відкрити дітям один секрет: навіть у дуже злого
персонажа всередині є щось добре, а у найбільш позитивного - щось погане. Тому,
якщо «богатир» спіткнувся об татусеві кросівки в коридорі, «чудовисько» не
повинно його добивати ногами.
5. Жорсткий
кастинг. Добре, якщо діти
погоджуються мінятися ролями. А що, якщо обидві сестри хочуть бути Попелюшками,
а два брати - суперменами? Різниця у віці в цій ситуації зіграє всім на руку.
Дівчинці молодшого віку можна запропонувати стати Попелюшкою на початку казки,
а старшій сестрі - у фіналі. Хлопчакам варто спробувати використовувати в грі
машину часу, яка перенесе Супермена в раннє дитинство, де його зустріне
маленький суперменчик.
Ігри з правилами
У тих випадках, коли гра
передбачає дотримання послідовності дій та розподіл функцій, без дорослих не
обійтися. Діти покладають на батьків великі надії, оскільки вони не тільки
гравці, але ще й судді, що стежать за дотриманням правил. Дорослому буває важко
дотримати баланс: крок вправо, крок вліво - і ось він, готовий привід для
ревнощів. Наприклад, небезпечна в цьому сенсі похвала одного з дітей у разі
вдалого ходу або перемоги. У дитини, що програє, і так емоції на межі, а ще
батьки виділяють переможця! Дитина може сприйняти в штики будь-які коментарі
про необхідність допомоги брата чи сестри. Аргументи «він більше втомлюється»
або «він не може впоратися без маминої підказки» викликають активний протест.
Дитині здається, що батько підіграє її опонентові, а не зрівнює своєю допомогою
шанси дітей на перемогу. Щоб уникнути подібних непорозумінь, нерівність умов
краще пояснювати за допомогою наочної демонстрації фізичних відмінностей:
«Бачиш, твій брат нижчий за тебе і не може дістати до сітки, тому я піднімаю
його до рівня твого зросту».
Ось найбільш типові
проблеми, що виникають в іграх з правилами.
1. Рухливі ігри. Будь-які види «наздоганялівок», хованки, футбол
пов'язані з розбиттям на команди або протистоянням одного учасника групі.
Педагоги і психологи стверджують, що такі ігри допомагають розвивати командний
дух. Однак жодна дитина з ними не погодиться. Ці ігри тільки засмучують
нещасного «одного учасника», оскільки решта гравців влаштовують колективну
змову і розбігаються в різні сторони. Не дуже весело бачити маму і тата, які з
сестрою про щось домовляються, переглядаються або таємниче мовчать? У цій
ситуації настрій грати пропадає, бо відчуваєш себе мішенню всесвітньої змови.
Якщо батьки не піддаються
азарту, а тримаються за принципом «і нашим, і вашим», дітей перестане
переслідувати почуття несправедливості або, принаймні, дитина не зможе ні до
чого причепитися і буде змушена дотримуватися правил. Крім того, можна неявно
підбадьорювати дитину, що грає на боці супротивника: «Тепер Коля доганяє. Зараз
він нам усім покааааже! »Так дитина побачить, що ви готові оцінити її
досягнення, незалежно від того, в якій команді ви знаходитесь.
2. Настільні ігри. Тут кожен сам за себе, тому виграш чи програш
відчувається особливо сильно. Напевно, в цьому сенсі настільні ігри можна
вважати прекрасним тренажером для самолюбства. Вони вчать дитину програвати і
вигравати так, щоб суперникам не було нудно від її реакцій. Звичайно, у дітей
різного віку завдання відрізняються: старшому доводиться тренуватися стримувати
тріумфування від легких перемог, а молодшому - вправлятися в мистецтві
стримувати сльози.
Щоб уникнути неприємних
ситуацій, можна ввести таку опцію як «втішний приз» для переможеного у вигляді
цукерки, наклейки або іншої дрібниці. Переможця після кожного вдалого туру
можна просити проводити короткий «майстер-клас»: нехай поділиться з братом чи
сестрою прийомами, що дозволяють уникнути помилок. З одного боку, це потішить
його самолюбство, а з іншого - дозволить подивитися під іншим кутом на програш
малюка. Опинившись у ролі наставника, він навряд чи буде радіти невдачам
молодшого брата чи сестри.
Якою б «великою» не була
різниця у віці між дітьми, з кожним роком її психологічне значення буде
зменшуватися. Зміняться ігри, ролі, забудеться кількість набраних очок і
«з'їдених» фігур. Але спогади про те, кого похвалила мама, кого підбадьорив
тато, хто, кого і як обізвав, залишаться у братів і сестер на все життя,
впливаючи на їх стосунки. І тільки дорослі, згладжуючи кути, мають можливість
зробити їх легкими і безболісними. Заради цього можна знехтувати будь-якими
правилами.
Для створення даного повідомлення були використані матеріали сайту: http://ditvora.com.ua/yak-navchiti-ditei-riznogo-viku-gratis-razom
Комментариев нет :
Отправить комментарий